Friday, November 25, 2011

Tip Penjimatan Penggunaan Petrol



1. Isi minyak sebelah malam.
Apabila cuaca sudah sejuk. Dikatakan isi minyak pada waktu malam, kurang gas dalam petrol atau diesel. Kandungan gas dikatakan banyak pada waktu siang yang panas, di mana setiap liter yang di isi pengguna akan rugi sebab haba petrol bercampur lebihan gas dalam kandungannya. Benar atau tidak berdasarkan pengalaman sendiri. Memang benar. Ada perbezaannya. Penggunaan petrol lebih lama bertahan jika di isi pada waktu malam.


2. Isikan minyak sehingga tangki penuh.
Minyak atau petrol cepat habis jika ruang tangki banyak yang kosong. Benarnya tips ini memang ada. Minyak atau petrol akan meruap. Semakin besar ruang semakin banyak minyak atau petrol meruap. Petrol yang meruap tidak dapat dibakar oleh enjin. Dicadangkan juga penuhkan semula tangki apabila tangki separuh kosong. Jangan tunggu sehingga meter pada tanda "E" baru diisi. Semakin banyak ruang kosong semakin banyak petrol meruap, maka lebih cepat habis.


3. Pandu kereta dalam kelajuan yang tetap.
Tidak terlalu laju dan tidak terlalu perlahan. 70 � 90 km sejam adalah bersesuaian. Pastikan anda mematuhi had laju dan pandu pada lorong yang sesuai. Semakin laju kereta, semakin minyak digunakan. Pandu secara perlahan pula menyebabkan beban pada kereta. Ini menyebabkan enjin tertekan dan menyebabkan banyak minyak digunakan.


4. Patuhi jadual penyelenggaraan kereta atau kenderaan anda.
Enjin yang diselenggara akan berfungsi dengan baik dan lebih berkesan. Pada jangka masa yang tetap, gunakan bahan rawatan petrol. Ini bertujuan untuk cucian pada injap minyak agar tidak tersumbat. Pastikan penapis petrol diperiksa atau ditukarkan apabila perlu.


5. Tayar.
Angin tayar perlu sentiasa pada tahap tekanan yang disyorkan pada model kereta dan jenis tayar yang digunakan. Seminggu sekali periksa tekanan tayar. Penjagaan tayar yang baik memastikan cengkaman tayar yang sesuai dan pada jumlah jarak yang jauh nyata menjimatkan minyak.


6. Kereta sesuai untuk perjalanan yang jauh.
Jika tempat yang dituju boleh berjalan kaki atau berbasikal, adalah baik melakukannya. Banyak minyak boleh dijimatkan tetapi keselamatan penting jika jalan dilalui gelap, sunyi dan diragui keselamatannya adalah lebih baik bawa kereta.


7. Jika boleh kurangkan penggunaan penghawa dingin.
Perjalanan pagi atau malam yang sejuk tidak perlu penghawa dingin. Buka tingkap sedikit dan biarkan angin luar masuk. Awas jangan buka tingkap terlalu luas sehingga tangan dari luar boleh mencapain ke dalam dengan mudah.


8. Kurangkan beban kereta.
Barang-barang yang tidak perlu dalam kereta perlu dikeluarkan. Semakin banyak beban semakin banyak tenaga dan minyak digunakan.


9. Pemanasan enjin selama 30 saat.
Panaskan enjin selama 30 saat sahaja. Enjin kereta panas lebih berkesan semasa kereta bergerak. Memanaskan enjin lebih 30 saat bukan sahaja membazir minyak tetapi boleh merosakkan enjin kerana pelinciran enjin lebih berkesan ketika kereta bergerak (maklumat dari PERSATUAN PENGGUNA P.PINANG � CAP)


10. Elakkan menunggu.
Sekiranya anda terpaksa menunggu seseorang di dalam kereta, matikan enjin. Lebih murah untuk menghidupkan semula enjin daripada menunggu 1 minit di dalam kenderaan dengan enjin yang masih hidup.


11. Elakkan menggunakan gear rendah.
Cuba kekalkan halaju kereta lebih daripada 35 km/jam. Langkah gear dari gear 1 terus ke gear 3 atau 4 ketika kereta menuruni bukit atau melalui jalan rata. Tukar gear secepat mungkin ketika menaiki bukit. Apabila memandu secara automatik, tingkatkan halaju anda dengan segera. Jangan andaikan bahawa anda perlu memandu di lebuhraya sahaja untuk menggunakan gear 5. Seboleh-bolehnya pandu dengan gear 5 di mana sahaja walaupun berada di dalam jalan yang kecil.

Thursday, November 24, 2011

Panduan Tukar Enjin Kereta


Enjin kereta bermasalah? enjin pecah? bawa kereta laju sampai enjin tercabut... Kereta wira 1.5 nak jadi 1.8 dengan turbo sampai 230hp? Semua tu tak mustahil dan boleh dilakukan. boleh tapi pastikan enjin yang korang nak tukar tu telah disahkan oleh JPJ dan PUSPAKOM.. takdelah korang nampak abang JPJ terus nak patah balik.. itupun kalau sempat… kalau tak, tak pasal – pasal kena blacklist.. okay.. bagi sesiapa yang nak tukar enjin kereta dan caranya adalah seperti berikut:-

Mestilah ada kereta… kalau takda kereta nak tukar enjin macamane? Dapatkan sebiji kereta dulu ye. Antara kereta – kereta yang popular ditukar enjin ialah Proton wira dengan enjin Gsr , Honda dengan enjin b16a, Kancil dengan enjin Ef2 model l2,l5, Nissan Cefiro dengan Rb20 dett, Nissan Ad Resort dengan rb20, Daihatsu charade dengan enjin detomasso (tak ingat nama model) , toyota seg , toyota ae86, dan 2 atau 3 lagi yang feveret. Mengikut pengalaman dan trend muda – mudi kereta wira, kancil, nissan , toyota dan honda paling kerap dimodifikasikan.
mempunyai jpjk2(geran kereta yang sah), kalau ada kat bank kena pegi amik dulu le ye…

Lepas tu beli enjin, kalau tak macamane nak tukar.. enjin pun takde! Pastikan enjin anda tidak melebihi 25% cc asal enjin tapi kalau lebih pegi minta surat kebenaran kawalselia bahagian kejuruteraan automotif jpj. Untuk kereta buatan proton enjin mitsubishi daripada siri 4g63 tidak dibenarkan sama sekali kecuali kereta perdana sahaja..

Kereta mestilah memasang brake disk pada ke empat2 roda bagi kenderaan yang tukar enjin 1.8 keatas..


Lepas tu bawa kereta yang dah tukar enjin tu ke Puspakom!

Dokumen yang perlu di bawa:-

1. Geran original
2. Surat beli enjin
3. Surat kastam - enjin
4. Surat kawalselia bahagian kejuruteraan automotif bagi kereta yang cc enjinya telah melebihi had yang ditetapkan atau model enjin yang berlainan, kalau cc enjin masih sama surat kebenaran ni tak perlu ada.

Itu je dokumen yang perlu.. sikit je.. tak susah mana pun…
Pastikan kereta anda mematuhi akta pengangkutan jalan jpj 1987 seperti:-
kenderaan anda tidak bercermin gelap.. kadar ketelusan cahaya ialah hadapan 70%, cermin sisi kiri dan kanan serta cermin belakang 50%.
Bagi yang upkan cc kenderaan banyak sangat tu pasang brake disk ye…
Jangan pasang bodypart yang melampau.. nanti tak pas pulak.. ubahsuai identiti, so bodypart biar standard dulu..
Ekzos jgn lalu bawah tangki dan berbunyi bising sangat.. bahaya..

Penjagaan Kereta (Malaysia)


1. Setiap pagi sebelum masuk ke dalam kereta, cuba keliling kereta. Perhatikan tayar cukup ke tidak angin. Tiada benda-benda yang melekat pada tayar atau mana-mana bahagian kereta.

2. Sebelum hidupkan enjin, onkan suis dan tunggu apa-apa lampu yang sepatutnya padam sebelum enjin hidup, pastikan lampu”engine check” padam sebelum hidupkan enjin.

3. Hidupkan enjin dan tunggu sehingga enjin meluhu pada kadar RPM yang normal.

4. Bila enjin dah hidup, jangan terus jalan. Tekan brek dan lepas, kemudian jalan ke depan sikit dan tekan lagi brek, jika kereta berhenti, baru boleh teruskan jalan.

5. Seminggu sekali kalau boleh, periksa semua lampu brek termasuk lampu ketiga. Pastikan ia berfungsi. Buka bonet enjin, buka penutup dan periksa air bateri. Pastikan ia berada pada paras antara maksimum dan minimum (kalau pakai bateri kering tak yah la).

6. Buka penutup minyak brek (botol besar dekat body di hadapan pemandu dalam bonet enjin) pastikan minyaknya mencukupi.

7. Cari jarum pemeriksa minyak enjin. Cabut dan lapkan minyak di jarum tersebut kemudian masukkan kembali jarum tu. Bilang sampai lima dan cabut kembali. Minyak perlu berada di paras antara maksimum dan minimum. Kalau bawah daripada minimum masukkan sedikit minyak enjin sehingga ke paras tersebut.

8. Dua minggu / sebulan sekali, pergi ke pam minyak dan periksa tekanan tayar. Tekanan yang sesuai ada dicatatkan di bahagian tiang B (tiang antara pintu depan dengan pintu belakang) sebelah pemandu. Periksa juga tekanan tayar simpanan.

9. Setiap tiga bulan (kalau setiap hari guna kereta) pergi ke kedai tayar dan rotate tayar mengikut aturan yang sesuai.

10. Setiap 5000km pergi ke workshop, tukar minyak enjin (jika guna minyak biasa), tukar penapis minyak setiap dua kali tukar minyak enjin dan tukat plag setiap tiga kali tukar minyak enjin (jika enjin kaburator).

Akhir sekali, setiap minggu, 2 atau 3 minggu sekali basuh dan vakum kereta anda.

Monday, November 21, 2011

Care and Maintenance Tips Keep Your Car Running in Top-Notch Condition



We’ve compiled our best expert advice, surprising tricks, and car care tips to prolong the life of your automobile!


1. Be patient during the break-in period


You’ve bought your dream car and now you want to make it last at long as possible in top condition. Here are some things to remember as you pull it out of the dealer’s lot:

* During the break-in period, typically the first 1,000 miles (1,600 km), keep your speed under 55 mph (88 kpm) or to the speed recommended by your car’s manufacturer.
* Avoid heavy loads on the drive train, such as towing trailers, and loading the roof rack or trunk with heavy construction materials.
* Do not allow your new car to idle for long periods — this is good advice for the life of your car, but especially during breakin. The oil pressure generated by doing so may not be sending oil to every part of your engine.
* Use only light to medium acceleration, keeping the engine rpms below 3,000 for the first few hours of driving.

2. Drive with care everyday
Being car considerate shouldn’t stop after the break-in. Drive with care every day and your car will reward you with longer intervals without repair.

* Do not race your car’s engine during start-up.This is a quick way to add years of wear to your engine, especially if it’s cold outside.
* Accelerate slowly when you begin your drive.The most wear to the engine and drive train occurs in the first ten to twenty minutes of operation.
* Warming the engine by letting it idle in the driveway is not a smart idea.The engine doesn’t operate at its peak temperature, resulting in incomplete fuel combustion, soot deposits on cylinder walls, oil contamination, and ultimately damaged components.
* Put less strain on your engine and automatic transmission by shifting to neutral at red lights. Otherwise, the engine is still working to push the car even while it’s stopped.
* Avoid driving at high speeds and accelerating quickly, especially when it’s very hot or very cold outside. Such driving behavior will result in more frequent repairs.
* Extend the life of your tires with careful driving. Observe posted speed limits. Avoid fast starts, stops, and turns. Avoid potholes and objects on the road. Don’t run over curbs or hit the tire against the curb when parking. And, of course, don’t burn rubber.
* When turning your steering wheel, don’t hold it in an extreme right or left position for more than a few seconds. Doing so can damage the power-steering pump.
* Consolidate your short driving trips. Most of the wear and tear — as well as the pollution your car generates — takes place in the first few minutes of driving. Doing several errands at once, during low traffic hours if possible, will keep your engine happier longer.

3. Buy gas at reputable service stations

Ask whether the gas you buy is filtered at the pump and if the station has a policy about changing the pump filters regularly. If you get a song and dance, find another gas station. Some stations don’t have pump filters, making you more vulnerable to dirty gasoline. Other stations may not mix alcohol and fuel properly — or worse, water down their product. Find a station you trust and stick to it.

4. Don’t fill up if you see the tanker

If you happen to see a gasoline tanker filling the tanks at your local gas station, come back another day or go to a different station. As the station’s underground tanks are being filled, the turbulence can stir up sediment. Sediment in your gas can clog fuel filters and fuel injectors, causing poor performance and possibly necessitating repairs.

5. Go easy when you’re stuck

When stuck in mud or snow, don’t make the problem worse by damaging an expensive component. Gently rocking in an attempt to free the car is fine. But if it looks as though you’re really stuck, don’t keep at it. Throwing your car from forward to reverse repeatedly, as well as spinning tires at high speeds, can generate lots of heat and spell trouble for transmissions, clutches, and differentials. It may be cheaper in the long run to call the tow truck rather than risk big repair bills down the road. It’s a good idea to carry a traction aid in the trunk, such as sand, gravel, or cat litter.

6. Lighten up your key chain

Does your car key share a chain with a dozen or more other keys? That’s a pretty heavy load hanging off the car key when it’s in the ignition.The weight, combined with bouncing while you drive, can wear out the tumblers inside the ignition and eventually lead to ignition switch failure.To add years of service to your ignition switch, purchase a lightweight key chain that allows you to separate your ignition key from the others. Drive with only the ignition key in your ignition. If your ignition key “sticks” when you try to turn on the car, it’s a warning that your ignition switch is about to fail. Replace it before you get stranded.

7. Choose a good car insurer

Sometimes, no matter how careful you are, disaster inevitably strikes — typically in the form of an accident. Make sure that your car will be repaired to the best possible standard by finding an insurer that will pay for parts from the original manufacturer and guarantee the repairs it authorizes.

8. Keep an auto log


Keep a pad and pencil in the glove compartment and use them to record your gas fill-ups and mileage. If you notice that your gas mileage worsens, mention it to your service man. It may be an early warning sign that something is wrong with your car.

9. Preserve your car during long-term storage

If you are not going to use your car for more than a month, store it properly to prevent unnecessary damage and repairs upon your return.

* Fill the gas tank to help prevent condensation from accumulating in the gas tank. Add a fuel stabilizer and drive the car around a bit to distribute the additive to engine parts.
* Wash and wax the car thoroughly to protect the finish.
* Place a vapor barrier on your garage floor. A 4-mil polyethylene drop cloth will do.
* Disengage the parking brake to help avoid brake corrosion.
* Put the car on jack stands to take the weight of the vehicle off the wheels and tires.
* Disconnect and remove the battery to keep it from draining. Place the battery on a trickletype charger. Or periodically drain the battery, using a small light bulb, and then recharge it with a low-volt charger.
* Plug the tailpipe with a rag to prevent moist air from infiltrating into it.